تاریخچه شبکه های اجتماعی

يکشنبه 14 آذر 1400
22:38
شاهرخ
تاریخچه شبکه های اجتماعی

این روزها نمی توانیم زندگی را بدون شبکه های اجتماعی تصور کنیم. اگرچه یک پدیده نسبتاً جدید است، اما جهان را در طوفان فرو برده است. اما همه چیز از کجا شروع شد؟

بچه ها دور هم جمع شوید، داستان امروز درباره تاریخچه شبکه های اجتماعی است.

اما ابتدا اجازه دهید تعریف کنیم که رسانه های اجتماعی در واقع چیست. اصطلاح «رسانه‌های اجتماعی» به وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی اشاره دارد که به کاربران اجازه می‌دهند محتوا ایجاد و به اشتراک بگذارند. آنها همچنین به ما اجازه می دهند از طریق نظرات، لایک ها و چت ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

در نهایت، ما در آن وب‌سایت‌ها نمایه‌هایی داریم که می‌توانیم آن‌ها را با اطلاعات شخصی - سطح تحصیلات، موقعیت شغلی، و وضعیت روابط به‌روزرسانی کنیم.

چه زمانی رسانه های اجتماعی اختراع شد؟

خوب، مانند هر چیز دیگری که تا به حال محبوب شده است، در ابتدا رسانه های اجتماعی چندان مورد علاقه نبودند. سال گذشته مردم به طور متوسط ​​2 ساعت و 24 دقیقه را در شبکه های اجتماعی سپری کردند.

روزی روزگاری…

تاریخچه رسانه های اجتماعی با ایجاد اینترنت در قرن بیستم متولد شد. انسان ها تقریباً بلافاصله راهی برای استفاده از آن برای برقراری ارتباط پیدا کردند. ری تاملینسون اولین ایمیل را در سال 1971 ارسال کرد. او گفت این پیام خیلی خلاقانه نبود و به احتمال زیاد چیزی شبیه به "qwertyuiop" نوشته شده بود. امروزه بازاریابی ایمیلی داریم و روزانه بیش از 306 میلیارد ایمیل ارسال می شود.

اولین ساخته، شبیه رسانه های اجتماعی، هفت سال بعد، در سال 1978 راه خود را به جهان پیدا کرد. سیستم تابلوی اعلانات، به اختصار BBS نام داشت.

وارد کریستنسن و رندی سوس - سازندگان - می خواستند به کاربران اجازه دهند اطلاعاتی مانند زمان ملاقات و دانلود فایل ها را به اشتراک بگذارند. با استفاده از مودم می توان از طریق خطوط تلفن به آن دسترسی داشت. این مطمئنا برای برخی جادویی به نظر می رسد.

سال بعد، اولین رسانه اجتماعی، یوزنت، به لطف تام تراسکات و جیم الیس متولد شد. ایده ای مشابه با BBS داشت. کاربران می‌توانند پیام‌ها، مقاله‌ها و اطلاعات مختلف را در دسته‌هایی که به عنوان «گروه‌های خبری» شناخته می‌شوند، پست کنند. Usenet ترکیبی از انواع ایمیل و انجمن های امروزی بود.

10 سال بعد، در سال 1988، جهان شاهد ظهور IRC – اینترنت رله چت، ایجاد شده توسط Jarkko Oikarinen بود. این امکان را به کاربران می داد تا پیام های متنی را در زمان واقعی با مردم سراسر جهان مبادله کنند. این تولد چت بود.

شبکه های اجتماعی واقعی شروع به شکل گیری می کنند

با این حال، تاریخ واقعی رسانه های اجتماعی تنها با اولین سایت شبکه اجتماعی آغاز می شود. در سال 1994، دیوید بونت و جان رزنر GeoCities را ایجاد کردند. این یک سرویس میزبانی وب بود و کاربران می توانستند سایت های خود را در این پلت فرم بسازند.

آنها "شهرها" را انتخاب کردند که در آن صفحات شخصی خود را قرار دهند، با هر "شهر" نام یک مکان واقعی. سایت‌ها بر اساس موضوع به «شهرها» اختصاص داده شدند. برای مثال، سایت‌های آموزشی در «آتن» و سایت‌های مد در «خیابان مد» بودند. GeoCities در سال 1999 توسط یاهو خریداری شد و در سال 2009 تعطیل شد.

در سال 1997 شبکه اجتماعی SixDegrees متولد شد. این نام از شش درجه نظریه جدایی گرفته شده است. احتمالاً به خاطر کوین بیکن در مورد آن شنیده اید.

اما صبر کن

کوین بیکن چه ربطی به آن دارد؟

مطلقا هیچ چیزی. این مفهوم ادعا می کند که همه افراد روی کره زمین شش یا حتی کمتر از ارتباطات اجتماعی از یکدیگر فاصله دارند. همه چیز از یک بازی احمقانه به نام "شش درجه کوین بیکن" شروع شد. بازیکنان باید هر بازیگری را با استفاده از نظریه شش درجه به کوین بیکن متصل می کردند.

می‌توانیم از اندرو واینریش برای «شش درجه» تشکر کنیم. این به کاربران اجازه می داد تا پروفایل ایجاد کنند، دوستان و خویشاوندان خود را اضافه کنند و افراد جدیدی را برای پیوستن به شبکه دعوت کنند. همه همچنین می توانند مواردی را در تابلوی اعلانات خود پست کنند و ارتباط خود را با سایر کاربران در سایت ببینند.

متأسفانه، عمر SixDegrees بسیار کوتاه بود - در سال 2000 تعطیل شد.

سال 1997 همچنین سال تولد پیام رسان فوری AOL (AIM) بود. اگرچه به خودی خود یک شبکه اجتماعی نیست، اما همچنان قصد دارد به کاربران امکان حضور آنلاین را بدهد. درست مانند IRC قبل از آن، ایده AIM این بود که کاربران پیام های متنی را در زمان واقعی رد و بدل کنند.

ظهور رسانه های اجتماعی

قرن بیست و یکم شاهد چیزی است که ما دوست داریم آن را رونق رسانه های اجتماعی بنامیم.

در سال 2002، Friendster راه اندازی شد. این اولین شبکه ای بود که امکان اشتراک گذاری عکس ها و فیلم ها را فراهم کرد. Friendster همچنین برای اولین بار اجازه اظهار نظر در مورد پست های دیگر کاربران را داد.

Friendster مانند آتش سوزی گسترده شد. در سه ماه اول، بیش از 3 میلیون کاربر جذب کرده بود و این تعداد در نهایت به بیش از 115 میلیون افزایش یافت.

با این حال، MOL Global آن را خرید و Friendster به یک وب سایت بازی تبدیل شد.

در سال 2015 به دلیل رقابت سخت تعطیل شد.

حالا بالاخره به نقطه جوش تاریخ شبکه های اجتماعی رسیدیم.

حدس بزنید نوبت کیست؟

لینکدین

درست است، لینکدین یکی از قدیمی ترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی در اطراف است. در سال 2003 "متولد" شد. توسط Reid Hoffman، Allen Blue، Konstantin Guericke، Eric Ly و Jean-Luc Vaillant تاسیس شد.

برخلاف دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، لینکدین کاملاً کار محور بود (و هست). این به افراد امکان می داد با همکاران خود ارتباط برقرار کنند و مخاطبین مدرسه را پیدا کنند. شرکت ها می توانند صفحات خود را ایجاد کنند، پیشنهادات شغلی را پست کنند و افراد را جذب کنند.

احتمالاً از خود می‌پرسید: «اما صبر کنید، مای‌اسپیس کی شروع به کار کرد؟»

در واقع همان سال توسط کریس دی وولف، تام اندرسون و جان هارت تأسیس شد. در ابتدا عمدتاً توسط نوازندگان استفاده می شد.

دو سال بعد، Myspace به بزرگترین پلتفرم رسانه اجتماعی تبدیل شد و این عنوان را تا سال 2009 حفظ کرد. به ویژه در بین کاربران جوان محبوبیت داشت. وقتی صحبت از سفارشی‌سازی به میان می‌آید، آزادی زیادی را فراهم می‌کند.

می توانید از بسیاری از ویژگی های بد بو در صفحه شخصی خود استفاده کنید. می توانید هر بار که کاربر از نمایه شما بازدید می کند موسیقی پخش می شود، مکان نماهای جالب، تغییر پس زمینه و غیره را شامل می شود.

اما چه کسی تاج مای اسپیس را دزدید؟

درام رول

فیس بوک وارد بازی می شود

در سال 2004، تاریخ رسانه های اجتماعی در حال بازنویسی بود و ما هنوز متوجه آن نشده بودیم.

در 4 فوریه مارک زاکربرگ، ادواردو ساورین، اندرو مک کولوم، داستین موسکوویتز و کریس هیوز پلتفرمی را راه اندازی کردند که بسیاری از شبکه های اجتماعی قدیمی را تعطیل کرد. فیس بوک تا به امروز بزرگترین پلت فرم رسانه های اجتماعی است.

در ابتدا به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی، انحصاری برای دانشجویان هاروارد در نظر گرفته شد. اما ایده پشت آن مانند آتش گسترش یافت. فیس بوک در نهایت رشد کرد و به یک پدیده جهانی تبدیل شد.

مشکل فیس بوک این است که کاربران نام واقعی خود را وارد می کنند، عکس های واقعی خود را ارسال می کنند و اطلاعات واقعی را ارائه می دهند. البته استثنائاتی هم وجود دارد، اما اینها در کنار موضوع هستند.

در دوران کودکی، بزرگسالان همیشه به ما نسبت به ارسال اطلاعات شخصی در اینترنت هشدار می دادند. اکنون ما فیسبوک داریم که دنیا را وارونه کرده است.

کاربران فیس بوک می توانند هر چیزی را از زندگی شخصی خود با دوستان خود و در برخی موارد با افراد غریبه به اشتراک بگذارند. همچنین، هر گونه به روز رسانی از دوستان آنها مستقیماً در فید خبری آنها نشان داده می شود. در واقع، فید خبری یکی از ویژگی های انقلابی فیس بوک بود.

یکی دیگر از عناصر کلیدی - فیس بوک همیشه در حال تغییر است. افرادی که پشت آن هستند، در تلاشی برای همگام شدن با آخرین خواسته های رسانه های اجتماعی، آن را مرتباً به روز می کنند.

تکامل رسانه های اجتماعی ادامه دارد

به لطف جک دورسی، نوح گلس، بیز استون و ایوان ویلیامز وارد سال 2006 و تولد توییتر شوید.

توییتر یک پلتفرم میکروبلاگینگ است که در آن کاربران به‌روزرسانی‌های کوتاهی از وضعیت را منتشر می‌کنند که به «تویت» معروف است. تا سال 2017، محدودیت برای یک توییت 140 کاراکتر بود. اکنون دو برابر شده است - در 280. این محدودیت کاراکتر ویژگی علامت تجاری توییتر است.

مردم توییتر را دوست دارند. به نظر می‌رسد بازیگران، موسیقی‌دانان، مجریان تلویزیون، سیاستمداران و نویسندگان از حساب‌های خود نهایت استفاده را می‌برند. قبل از این پلتفرم رسانه اجتماعی، تعامل با افراد مشهور مورد علاقه خود به این شکل غیرممکن بود. این گزینه بخشی از چیزی است که باعث درخشش توییتر می شود. توییتر به عنوان یک پلتفرم خبری آنلاین نیز استفاده می شود. اینجاست که هشتگ‌ها و بخش «Trending» که نشان‌دهنده‌ترین هشتگ‌های توییت‌شده در سراسر جهان است، وارد عمل می‌شوند. به لطف هشتگ های توییتر، اخبار در سراسر جهان سریعتر از تلویزیون و روزنامه ها پخش می شود. در واقع، این روزها بیشتر کانال های خبری کانال های خود را از توییتر و شبکه های اجتماعی مشابه دریافت می کنند.

شبکه‌های اجتماعی در تاریخ کانال‌های خبری نیز ردپایی بر جای می‌گذارند.

وقتی صحبت از میکروبلاگینگ شد، نمی توانیم فقط از Tumblr عبور کنیم.

Tumblr ترکیبی عالی از یک پلت فرم میکروبلاگینگ و یک شبکه اجتماعی است. دیوید کارپ آن را در سال 2007 تأسیس کرد. این امکان را به کاربران می داد تا وبلاگ های شخصی ایجاد کنند و محتوای چندرسانه ای یا متون را روی آن ارسال کنند. جدای از حال و هوای برجسته وبلاگ نویسان که Tumblr از آن برخوردار است، داشبورد آن در واقع کاملاً شبیه به فیس بوک است.

به سرعت به محل ملاقات افراد از طرفداران مختلف تبدیل شد. فاندوم ها انجمن های آنلاین کوچکی هستند که متشکل از طرفداران پدیده های مختلف فرهنگ پاپ، مانند هری پاتر، بازی تاج و تخت، تیلور سویفت و غیره هستند. در تامبلر، آنها می توانند هنرهای طرفداران، داستان های فن تخیلی، کلیپ های طرفداران را به اشتراک بگذارند - و نظرات خود را بیان کنند. نظریه ها آزادانه

در میان کاربران Tumblr، می‌توان افراد مشهوری مانند خود تیلور سویفت یا نویسندگان مشهوری مانند نیل گیمن را یافت. این پلتفرم افراد را از همه اقشار به خود جذب می کند.

به دلیل حجم زیاد (و تنوع) محتوای شهوانی در Tumblr، این پلتفرم در چین، اندونزی، قزاقستان و ایران ممنوع شده است. رکورد کاملاً در تاریخ رسانه های اجتماعی.

پس از اینکه Verizon Media در سال 2017 وبلاگ Tumblr را تصاحب کرد، کمپین سانسوری را آغاز کرده و تصاویر جنسی صریح و GIF را ممنوع کرده است.

رسانه های اجتماعی واقعا همه چیز را ارائه می دهند؟

و اکنون که تصاویر را ذکر کردیم، زمان آن رسیده است که Instagram و SnapChat را به تاریخچه شبکه های اجتماعی خود معرفی کنیم.

این یک دنیای اینستاگرامی است

اغلب پیش نمی آید که نام یک رسانه اجتماعی به یک صفت تبدیل شود که در زندگی روزمره استفاده می شود. اما اینستاگرام توانست به آن دست یابد.

کوین سیستروم و مایک کریگر آن را ایجاد کردند و در سال 2010 راه اندازی شد. از آن زمان محبوبیت آن به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. اکنون به یکی از سه بزرگ تاریخ شبکه های اجتماعی تبدیل شده است - با افتخار در کنار فیس بوک و توییتر ایستاده است.

اگرچه فیس بوک آن را در سال 2012 خریداری کرد، اما هیچ کس واقعاً آنها را به عنوان یک کل نمی بیند. علاوه بر این، آنها واقعاً به یک هدف عمل نمی کنند.

ایده اینستاگرام ساده است. کاربران عکس ها و فیلم ها را در پروفایل شخصی خود به اشتراک می گذارند. هیچ چیز جدیدی در اینجا تا کنون وجود ندارد.

با این حال، آنها می توانند محتوا را با فیلترهای مختلف ویرایش کنند. مردم عکس ها را از طریق مکان ها و هشتگ ها سازماندهی می کنند. سپس می توانید از آن هشتگ ها برای یافتن محتوای مشابه نیز استفاده کنید.

اینستاگرام نیز به اصول اولیه توجه کرده است. کاربران می توانند نمایه دیگران را لایک کرده و در مورد آنها نظر دهند و همچنین پیام خصوصی ارسال کنند. آنها می توانند یکدیگر را دنبال کنند تا محتوای دیگران در فید آنها نمایش داده شود. فید - شما حدس زدید - نسخه اینستاگرام از فید خبری فیس بوک است.

اینستاگرام همچنین استوری هایی را راه اندازی کرد که به کاربران اجازه می دهد عکس ها و ویدیوهایی را که پس از 24 ساعت ناپدید می شوند ارسال کنند. این ویژگی به عنوان پاسخی به رقیب اینستاگرام یعنی اسنپ چت راه اندازی شد.

صبر کنید صبر کنید.

اسنپ ​​چت چیست؟

بهترین راه برای توصیف اسنپ چت «برنامه پیام‌رسانی چندرسانه‌ای» است. سازندگان ایوان اشپیگل، بابی مورفی و رجی براون آن را در سال 2011 راه اندازی کردند.

این مانند یک برنامه چت است اما منحصراً دارای عکس و فیلم است. آنها برای مدت کوتاهی ظاهر می شوند، قبل از اینکه برای همیشه ناپدید شوند. Snapchat همچنین دارای "Stories" است که برخلاف سایر محتواها، 24 ساعت بیدار می ماند.

همچنین دارای فیلترهایی است که معروف ترین آن فیلتری است که گوش سگ دارد. احتمالاً آن را در همه جا دیده‌اید - این مورد علاقه قطعی کاربران است.

با مشاهده شور و شوق در اطراف رسانه های اجتماعی، گوگل تصمیم گرفت که اوضاع را در دستان خود بگیرد.

بنابراین، Google+ متولد شد.

Google+ و چرا شکست

Google+ توسط Vic Gundotra و Bradley Horowitz ایجاد شد و در سال 2011 راه اندازی شد. مردم انتظار داشتند که آن چیز بزرگ بعدی در رسانه های اجتماعی باشد.

این نبود

تاریخچه شبکه های اجتماعی نیز شاهد شکست هایی بوده است و این یکی از آنها بود.

شاید مشکل این بود که خیلی شبیه فیس بوک بود. در Google+‎، به اصطلاح حلقه‌ها را داشتید و می‌توانید انتخاب کنید که اطلاعات خاص را با کدام حلقه به اشتراک بگذارید. تقریباً مانند لیست دوستان فیس بوک.

شاید دلیلش نبود اپلیکیشن موبایل بود. فیس‌بوک و توییتر هر دو برنامه‌هایی دارند که تجربه‌ای روان از تلفن همراه را امکان‌پذیر می‌کنند. در واقع گوگل در مقطعی برنامه ای را برای Google+ راه اندازی کرد، اما نمی توانست با فیس بوک رقابت کند.

یا شاید این واقعیت بود که هیچ کس واقعاً از آن استفاده نکرد. مردم قبلاً فیس بوک داشتند و آن را به صورت رایگان داشتند، چرا آنها به دنبال ریپ آف هستند؟

این پلتفرم اکنون به دلیل "نقض امنیتی" بسته شده است. همچنین نتوانست به اهدافی که شرکت برای آن در نظر گرفته بود دست یابد.

خب پس

این کاملاً سفر بود، اینطور نیست؟ از BBS تا فیس بوک، خیلی چیزها تغییر کرده است.

این جدول زمانی نشان می دهد که، بدون شک، رسانه های اجتماعی به آرامی به بخشی اساسی از زندگی ما تبدیل شده اند.

رسانه های اجتماعی در زندگی روزمره

امروزه دنیای بدون رسانه های اجتماعی غیرقابل تصور است.

آنها مانند خاطرات روزانه هستند که هر کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد. مردم مشکلات خود را به اشتراک می گذارند، تقریبا هر روز از ناهار خود عکس می گیرند و از گربه های خود فیلم می گذارند. آنها دائماً با دوستان و خانواده خود چت می کنند. این یک راه عالی برای حفظ ارتباط و به‌روزرسانی دیگران در مورد زندگی‌تان است.

شبکه های اجتماعی نیز به کانال های خبری تبدیل شده اند. به خصوص نسل جوان بیشتر اطلاعات خود را از رسانه های اجتماعی دریافت می کند.

رسانه های اجتماعی حتی به قلب استراتژی های بازاریابی برای بسیاری از بازاریابان تبدیل شده اند.

رسانه های اجتماعی در استراتژی های بازاریابی

عصر اینفلوئنسرها است. اینفلوئنسرها افرادی هستند که فالوورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند و همه آنها را دوست دارند و به آنها اعتماد دارند. توصیه آنها باعث می شود تا برندها در معرض دید زیاد و فروش بیشتری قرار بگیرند.

ظاهراً مردم قبل از سرمایه‌گذاری روی محصولات و خدمات در رسانه‌های اجتماعی نیز تمایل دارند در مورد محصولات و خدمات تحقیق کنند. افرادی که دوست دارند برندها را در رسانه های اجتماعی دنبال کنند و یک تجربه خوشایند در رسانه های اجتماعی می تواند آنها را متقاعد کند که مشتری شوند. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک حداقل در یک پلتفرم رسانه اجتماعی نمایه دارند.

شبکه‌های اجتماعی به معدن طلا برای دستیابی به نفوذ و دسترسی - و همچنین افزایش آگاهی تبدیل شده‌اند. بازاریابان امروزی از آن آگاه هستند و کاملاً مایلند از این فرصت استفاده کنند و ابزارهای زیادی وجود دارد که می تواند به آنها کمک کند.

خروجی کلید

رسانه های اجتماعی در مدت زمان نسبتا کوتاهی که وجود داشته اند، بسیار تکامل یافته اند.

بسیاری از ما شاهدان دست اولی هستیم که تاریخچه شبکه های اجتماعی نوشته می شود.

از سال 1978 و BBS این یک سفر وحشیانه بوده است. در این زمان، شبکه های اجتماعی تحولات عظیمی را پشت سر گذاشته اند. همه چیز از اطلاعات تابلوهای اعلانات آنلاین شروع شد و اکنون شاهد تسلط سه بزرگ بر جهان هستیم.

از ارسال ایمیل گرفته تا چت بلادرنگ. از ناشناس بودن گرفته تا توییت کردن در هر مرحله از روز. از سرگرمی خالص گرفته تا استراتژی های بازاریابی.

مطمئنا راه درازی را پیموده ایم.

و با آن، این فصل از داستان ما به پایان می رسد. ما "این فصل" را می گوییم زیرا رسانه های اجتماعی روزانه در حال پیشرفت هستند و تاریخچه شبکه های اجتماعی هنوز در حال نوشتن است.

منبع

بیزینس کوچینگ ناصر حقیقی


[ بازدید : 17 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کسب و کارهای اینترنی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]